- De globale utfordringene vi står overfor, underbygger faktisk vår forretningsmodell, slo konsernsjef Terje Arnesen fast i sitt åpningsforedrag under årets kuldemøte i Tromsø.
Årets kuldemøte i Tromsø skulle bli en aréna der kuldebransjen i langt større grad enn noen gang før var opptatt av bransjens egen plass i de globale utfordringene vi står overfor. Terje Arnesen i PTG tok tak i dette allerede i sitt åpningsforedrag.
Artikkelen er opprinnelig skrevet for fagbladet «Kulde og varmepumper» av redaktør av Jørn Wad.
- De globale utfordringene vi står overfor, underbygger faktisk vår forretningsmodell, slo han fast. Han viste til framskrivingen av antall mennesker på jorden, fra dagens rundt åtte milliarder til elleve milliarder mot slutten av dette århundret. Dette skaper en rekke utfordringer for de fleste av oss, og kuldebransjen er ingen unntagelse, sa Arnesen under kuldemøtet for Norsk Kjøleteknisk Forening i Tromsø tidligere i år.
Endringer
Han minnet om at rundt 70 prosent av planeten er dekket av hav, men likevel kommer ikke mer enn to prosent av det vi spiser fra dette enorme området. PTG har en forretningsmodell som er basert på en strategi med å utvikle teknologi og løsninger som skal bidra til å øke matvarekvalitet, skape muligheter for lengre lagringstid, og ikke minst redusere svinn. Dette gjør selskapet ved å utvikle energieffektive og bærekraftige løsninger ved bruk av naturlige kjølemidler, fortalte Arnesen.
Han hadde flere lysark der han understreket at «kjøleteknisk kompetanse er vår ryggrad», og det var neppe noen overraskelse for de fremmøtte til kuldemøtet. Men det som nok gjorde flere av de som satt i salen nær sagt «grønne» av misunnelse, var når han fortalte om PTG-skolen.
Selskapet har nemlig en filosofi om at minst ti prosent av de ansatte til enhver tid skal være lærlinger. Men det stopper ikke med dette: De fortsetter å gi folk muligheter for etter- og videreutdanning internt i selskapet.
- Vi har ingen tro på at vi kan hente folk med bedre kompetanse fra markedet, så vi har bestemt oss for å utdanne dem selv. I 2020–2021 ansatte vi faktisk 85 nye medarbeidere, og hittil i 2022 har vi ansatt 14 nye. Vi er i sterk vekst, og det skal vi fortsette med. Men vi skal sørge for å bevare den høye kompetansen hos alle våre medarbeidere, og utvikle den, sa en offensiv Terje Arnesen.
Utviklingen
Arnesen var ellers opptatt av at PTG utvikler det han kalte «morgendagens løsninger», og løftet blant annet fram sitt samarbeid med rederiet Bluewild og skipsdesignselskapet Ulstein, der man har satt seg som mål å utvikle en helt ny og innovativ tråler. PTG har deltatt helt fra designfasen, og har skapt sine løsninger i tett samarbeide med rederen, og dermed høstet bred brukererfaring som de har kunnet utnytte i prosjektet.
Den kuldetekniske løsningen består blant annet av frysesystemet SuperFreeze (500 kw/-50 grader) og 2 x SeaCool, et kompakt RSW-system for effektiv nedkjøling av sjøvann og fisk. På innovasjonssiden arbeides det med lakefrysing, IQF-frysing, Varmegjenvinning, råstoffhåndtering, cryo-separasjon og hydrolyse.
- Grunnleggende kunnskap er nødvendig for å utvikle nye kjøletekniske produkter og løsninger. Det kreves en god forståelse av kundens verdiskaping, drift og potensiale, noe som bygges av våre serviceteknikere. Innovasjon og produktutvikling med ingeniører bidrar til deltagelse i umodne markeder, forklarte han. Og minnet samtidig om at flere norske industriklynger er verdensledende i sine løsninger og systemer.
Arnesen var også opptatt av at selskapet satser på produksjon i Norge, og viste til den nylige investeringen i fabrikkutvidelse og robotisering i Malmefjorden.
Bredt anlagt faglig tilbud
Årets kuldemøte i Tromsø bar ellers preg av et bredt anlagt faglig tilbud til deltagerne, og over 300 deltagere sier ikke bare sitt om at folk gjerne ville møtes etter to år med pandemi: De ønsket seg også faglig påfyll, noe de fikk til fulle i Tromsø. Den første dagen var satt av til samlede orienteringer, samt årsmøtet i Norsk Kuldeteknisk Forening. Dag 2 fordelte deltagerne seg fortløpende på parallelle foredrag, og totalinntrykket var at man ikke bare fikk solid kompetanse fra scenene, men det var også satt av tid til å besøke en fagmesse, samt å ha litt sosial nettverking.