PTG Frionordica har levert industrielle varmepumper og RSW-systemer siden 1983, og ismaskiner siden 1965. De tre siste årene har volumet ut fra fabrikken i Malmefjorden steget kraftig. Behovet for service og vedlikehold har økt tilsvarende.
For å imøtekomme pågangen tilbyr PTG gratis opplæring og fagprøve for fagarbeidere som kan tenke seg å begynne i selskapet.
En som gjerne vil ha nye kolleger er servicekoordinator Vegard Kvamme (23) fra Malmefjorden.
Sammen med kollega, kompis og servicetekniker Sondre Mittet (22) fra Eidsvåg, kom han inn i PTG i ung alder. Nå ønsker de at enda flere skal ha kjennskap til yrket, og få øynene opp for faget.
- Over seks år har jeg jobbet i produksjon, på innkjøp og nå som servicekoordinator. Jeg ser at det er gode muligheter til å utvikle meg videre her, og på sikt vil jeg benytte sjansen til å ta flere fagbrev, sier Vegard.
Sondre Mittet (t.v) og Vegard Kvamme kom inn i PTG i ung alder. Nå ønsker de at enda flere skal ha kjennskap til yrket, og få øynene opp for det kjøletekniske faget.
Det siste året har omsetningen på ettermarkedstjenester i PTG Frionordica doblet seg. Med en økende oppdragsmengde, øker også behovet for flere faglærte serviceteknikere.
Attraktiv utdanning
Norges ledende kuldetekniske konsern PTG tilbyr nå gratis opplæring og fagprøve for fagarbeidere som kan tenke seg å begynne i selskapet.
- Det er stor mangel på varme- og kuldeteknikere i hele Norden, og det utdannes altfor få. Dette er et fagbrev som er svært ettertraktet i markedet, sier servicesjef for Marine og Industri i PTG-konsernet, Bjørn Bergseth.
Bjørn forteller at de ønsker å rekruttere fagfolk med teknisk bakgrunn, som for eksempel har fagbrev innenfor tekniske fag som mekanikk, automasjon, elektro eller tilsvarende, og skolere disse opp til å bli kulde- og varmeteknikere.
Sammen med lokale avdelingsledere, slik som Atle Johansen i Malmefjorden, leder han PTG-konsernets service avdelinger innenfor Marine og Industri.
- Vi kommer til å trenge mange flere ansatte de neste årene. Vi ser at vi er nødt til å utdanne disse selv for å dekke behovet i markedet, sier Atle.
- Du får fast stilling og mottar full lønn gjennom opplæringsløpet, og vi dekker utgifter knyttet til opplæring og fagprøve, supplerer Bjørn om mulighetene PTG tilbyr.
22 år gamle Sondre Mittet fra Eidsvåg er servicetekniker hos PTG Frionordica i Malmefjorden, og fikk kjennskap til yrket gjennom et skolebesøk da han gikk automasjon på videregående.
Samfunnsmessig nytteverdi
- Faget er mye større enn folk tror, og i dette yrket blir man aldri ferdig utlært. I den moderne verden kommer du ikke veldig langt uten hjelp fra noen med kjøleteknisk kompetanse, sier Sondre, og trekker frem et eksempel:
- Når du henter en salamipakke i kjøleskapet på butikken, så hadde den ikke lagt der om det ikke var for kjøling. Den hadde i alle fall ikke sett særlig bra ut! Bak kulissene er kjøling en stor del når det kommer til produksjon og flytting av matvarer.
Vegard nikker, før han tilføyer:
- Vi opererer mest i første og andre steg i verdikjeden. Fisken må opp av vannet og inn på kjøling, om ikke vi skal gå tilbake til å drive med salting av maten for å få den til å holde seg.
Guttene fnyser og riser på hodet, men smiler til hverandre. Det er tydelig at de ikke ser for seg det som et bedre alternativ enn kjøling i dagens samfunn.
- Perfekt temperatur har en stor samfunnsmessig nytteverdi, og er en veldig viktig faktor i industri. Som for eksempel fisk i et landbasert oppdrettsanlegg. Hvis temperaturen ikke er på plass vokser den ikke som den skal. Oppdrett er viktig for matforsyningen i fremtiden, og ikke minst energieffektivisering i produksjons- og logistikkprosessene av mat, legger Vegard til.
Han begynte som lærling i PTG for seks år siden.
- Tenk å stå opp til kald stue og varmt kjøleskap — da hadde du etterlyst en servicetekniker ganske kjapt, humrer guttene i kor.
Stort utviklingspotensiale
- Muligheten for å utvikle meg er én av grunnene jeg har lyst til å trekke frem som svar på hvorfor jeg vil jobbe her. PTG har et stort nettverk, med mange kunder og mye kompetanse internt, sier Sondre.
Både han og Vegard mener at nærheten til produksjon gir trygghet og økt kompetanse for serviceteknikerne.
- På huset har vi en god miks av folk – alt fra de som har utviklet produkter i flere ti-talls år, til ferske lærlinger. Det gjør arbeidshverdagen sosial, samtidig som det gir en trygghet å ha de med mer erfaring i ryggen, sier Vegard.
- Jeg er helt enig. Det fører til mange vennskap, både med jevnaldrende, men også med eldre, som har masse erfaring og kompetanse å dele, legger Sondre til.
Vegard Kvamme begynte som lærling i PTG for over seks år siden. Nå er han servicekoordinator, med en plan om å videreutvikle seg hos bedriften.
Følger produktets livsløp
En typisk arbeidshverdag hos PTG består av både oppstart av nye prosjekter, planlagte serviceoppdrag og akuttreparasjoner.
- Vi reiser rundt til små og store aktører i hele landet, ofte også i utlandet. Våre folk er ute og kjører i gang nye anlegg hos kunder i store deler av verden, forteller avdelingsleder Atle.
I tillegg til et stort nettverk og gode muligheter for videre skolering, trekker Sondre og Vegard frem samspillet mellom produksjon og service som en av hovedårsakene til at de søkte seg til PTG.
- Faglig sett er det mye å hente ved å følge produktet hele veien, noe vi ikke hadde fått muligheten til å gjøre, om det ikke var for at hele produksjonen foregår i Norge, sier Sondre, som akkurat har kommet tilbake fra en oppstart av nye anlegg i Finland.
Hos PTG får man være med på prosessen fra A til Å — fra produktutvikling og produksjon, til montering, service og reparasjon ute hos kunder.
- Det gir en unik kjennskap til produktet, og en mulighet til å få være med å forbedre og videreutvikle det, legger serviceteknikeren til.
Også Vegard setter pris på tilhørigheten de ansatte får ovenfor produktet og prosessen bak.
- Du får jobbe med egenutviklede, innovative produkter, som er høyaktuelle bidrag for å nå målene om å redusere energiforbruk og utslipp til miljøet, sier han.
Etterspør produktspesialister
For mange av kundene til PTG er oppetid særdeles kritisk. Flere har tegnet en avtale som sørger for at kritiske komponenter finnes på et beredskapslager, med rask tilgang på produktspesialister som kan lokalisere og rette eventuelle feil.
- En avtale som sikrer topp vedlikehold, rask tilgang til produktspesialister, serviceteknikere, reservedeler og høy prioritet har blitt mer etterspurt, forteller avdelingsleder Atle.
- Vi har serviceteknikere som kan rykke ut på kort varsel, og systemer for fjernsupport gjennom fjernoppkobling og feilsøking på anleggene via internett. Dette gjør at vi raskt kan oppdage og identifisere driftsavvik, sier servicesjef Bjørn.
Det fører til at kunder oftere etterlyser produktspesialister.
- Løpende kompetansepåfyll i form av kursing og sertifisering er en selvfølge for at alle våre ansatte skal holde seg oppdatert på de nyeste løsningene, presiserer Atle.
Servicesjef i PTG konsernet, Bjørn Bergseth (t.v), og avdelingsleder for service hos PTG Frionordica, Atle Johansen, forteller at det utdannes alt for få varme- og kuldeteknikere i Norden. PTG har tatt grep, og opprettet en skole som tilbyr kurs og opplæring.
Meningsfylt arbeid
Mens Sondre jobber ute i felt som servicetekniker, har Vegard en koordinerende rolle, og er bindeleddet mellom tekniker, kunde og leverandør.
- Jeg forsøker å tilrettelegge for at serviceteknikeren kan gjøre jobben sin mest mulig effektivt, med det utstyret de trenger fra leverandører og underleverandører for å utføre arbeidet, sånn at kunden blir fornøyd.
Han forklarer at det er et stort puslespill som skal gå opp.
- Jeg føler på en «nice» mestringsfølelse når brikkene har blitt lagt, og vi får gode tilbakemeldinger fra kunden. Når også serviceteknikeren blir glad, kan vi alle ta oss en velfortjent fredagspils. Da er det berre velstand, sier Vegard med et lurt smil.
Også Sondre omtaler jobben sin som givende.
- Hvis ikke hadde jeg aldri holdt på med dette. Det gir mestringsfølelse når du gjennomfører en krevende reparasjon. Da må det være lov å si at man blir kry, sier han.
Om PTG
PTG utvikler og leverer miljøvennlige kjøle, fryse- og energieffektiviserings-løsninger. I tillegg til sjømatmarkedet nasjonalt og internasjonalt, er konsernet en betydelig leverandør til dagligvarebransjen i Norge.
Norges ledende kuldetekniske kompetansemiljø tilbyr komplette løsninger for temperaturhåndtering til det internasjonale markedet, inkludert kjøling, frysing, klimaanlegg og oppvarming.
Produksjon i Norge og et omfattende servicenettverk gjør det mulig for oss å imøtekomme kundenes krav til kvalitet og presis levering. Vi er til stede langs store deler av den norske kysten, i Storbritannia og i Chile.
Navnet PTG er hentet fra initialene til holdingsselskapet Perfect Temperature Group, og slagordet til gruppen – verdien av perfekt temperatur.
PTG Frionordica
I 2018 ble tidligere FrioNordica en del av det som i dag er PTG.
PTG Frionordica har sin opprinnelse i Finsam (1965) og Aquaterm (1983), og er landets ledende leverandør av kjøleteknologi til maritimt bruk, og utvikler og produserer is-produksjonsanlegg, RSW-anlegg (Refrigerated Sea Water) og varmepumper til oppdretts- og fiskeindustrien i Norge, Europa og Sør-Amerika.
Fram til integrasjonen i PTG lå hovedkontoret i Malmefjorden ved Molde, med avdeling i Grimstad og datterselskap i Chile.
Ettermarkedstjenester
Tjenester etter at produktet blir levert til markedet, som service og vedlikehold.
Industrielle varmepumper
PTG Frionordica utvikler, prosjekterer og leverer komplette FrioNordica varmepumpe-anlegg til oppvarmings- og nedkjølingsformål innen fiskeoppdrett, som kjøling av stamfisk og levende rogn, oppvarming av smolt, samt kjøling i forbindelse med slakting.
FrioNordica varmepumper benytter ammoniakk som kjølemedium, som er det mest miljøvennlige kjølemediet tilgjengelig for lavtemperatur varmepumper.
PTG utvikler og leverer også varmepumper med CO2 som kuldemedium.
RSW-anlegg
RSW står for Refridgerated Sea Water. PTG Frionordica har de siste 40 årene levert FrioNordica og RSW-systemer til den internasjonale fiskeflåten, kystflåten, brønnbåter, landbasert akvakultur og fiskeindustri.
Også FrioNordica RSW benytter ammoniakk (NH3), som er et naturlig kjølemedium.
Kjølemediet NH3 er et ideelt kjølemedium for større industrielle anlegg, og benyttes i stor grad på FrioNordica RSW, mens på PTG sine mindre anlegg kan SeaCO2ol RSW tilbys med CO2 som kjølemedium.
Til sammen utgjør PTG sine FrioNordica og SeaCO2ol RSW-systemer en komplett range av fremtidsrettede RSW-løsninger basert på de naturlige kuldemediene NH3 og CO2.