Fra venstre; Kristina N. Widell i SINTEF Ocean, Frode Berg, teknisk sjef i PTG, og Yves Ladam, utviklingsleder i PTG under CoolFish-samlingen i Ålesund september 2022. CoolFish er et forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet.
- Det hele startet med et utviklingsprosjekt med NTNU/SINTEF. Man ville skape et alternativ til R22, ammoniakk og HFK-basert kjøling. Målgruppen er kystbåter/fiskebåter opp til 500 m³. Kundene har mange forskjellige motiver for å etterspørre dette, og vi har forsøkt å svare på dem alle, sier Yves Ladam, utviklingsleder i PTG.
Yves var ganske tydelig om motivasjonen da han presenterte PTG sine løsninger for en lydhør forsamling på CoolFish-samlingen i Ålesund nylig.
Han viste til at en del kvier seg for å bruke ammoniakk, fordi den er giftig. Dessuten har mange ikke plass til separate maskinrom, og en motiverende faktor for dem som brukte og bruker store HFK-R22 systemer, er at man sliter med lekkasjer, og det blir dyrt.
SeaCo2ol RSW
Dermed startet man utviklingen av et alternativt system, og hadde en prototype ferdig i 2010. I utgangspunktet var denne tenkt å skulle erstatte R22-anlegg. Men et skikkelig produktspekter krevde mer FoU-arbeide, så det var ikke på plass før i 2016.
Ladam tok for seg den utviklingsmessige reisen selskapet hadde hatt siden starten på dette prosjektet, og viste blant annet til det man hadde gjort på «Båragutt», et anlegg på 240 kW, med fylte fordamper, spesiallagede olje-utskiller og fire Dorin-kompressorer.
Dette skulle imidlertid vise seg å bli en tung og relativt dyr løsning, og dessuten kompleks sammenlignet med NH3 og HFK. Derfor ble det startet et utviklingsarbeid med fokus på å redusere kostnadene.
Resultatet ble det han kaller «moderne SeaCo2ol», som er en lavtrykks beholder-løsning for CO2 (LPR), med rundt 15 prosent væske ut til fordamperen, væske-ejektor, og TEX-fordamper fra PTG Frionordica. Modellen er uten oljeutskiller (gjelder bare for modeller med en kompressor), og har en 150kW kompressor.
Løsningen betyr et lettere aggregat, er kostnadseffektiv, men absolutt like kompleks. Per i dag har man levert over 40 anlegg, og flere er underveis.
SuperFreeze
- CO2 kan som kjent også brukes til «SuperFreeze-anlegg» for innfrysing av fisken, og Ladam benyttet anledningen til å snakke litt om PTG sine løsninger også på denne fronten. De leverer det han kalte transkritiske CO2-anlegg med «industriell standard».
Innfrysningskapasiteten på disse anleggene er opp til 60 tonn i døgnet, og man bruker pumpesirkulert kuldemedium for å kunne fryse produkter ved minus 50 ºC om bord i båter.
- Men hva er det så som gjør at dere mener at kundene ønsker seg slike anlegg?
- Et hovedpoeng for kundene våre er det vi var inne på tidligere, med dyre lekkasjer ved bruk av andre kuldemedier, og at ammoniakk er giftig. Dessuten er det et faktum at mange ikke har plass rent fysisk til separate maskinrom. I tillegg vil CO2 løsningen gi raskere innfrysing, og den er kompakt, noe som mange spør etter. Prototypen på denne løsningen ble levert først i 2014. Den leveres også i en variant med kombinert RSW/innfrysing.
- Men dere har brukt et klassisk Boosterlayout?
- Ja et to-trinns anlegg, med oljeretur fra ‑50 ºC tank. Vi oppnår effektiv innfrysing og avriming, og altså en kompakt løsning med lav vedlikeholdskostnad. Og anleggene bruker et naturlig kuldemedium.
Innovasjon
Helt til slutt nevnte Ladam den innovative tråleren Ulstein nå lanserer, som har teknologi fra PTG. Dette skjer i samarbeide med fiskeriselskapet Bluewild, og har en spennende kuldeteknisk utrustning: Superfreeze (500 kW/-50 ºC), SeaCool, lakefrysing, IQF-frysing og varmegjenvinning. Kontrakt med verft ble skrevet i mai 2021.
- Hva er erfaringene med CO2-anlegg på båt så langt?
- De er ganske varierte, vil jeg si. Det stilles krav til stor og stabil fiskeprosessering. Små og det vi kan kalle trivielle problemer kan skape mye bry: Lekkasjefaren gjør at det settes strenge krav til å finne riktige pakningsstoffer.
- Dessuten kan det være en utfordring å finne komponenter: Man bruker større transkritiske kompressorer, større titanvekslere, og så videre. Nye komponenter som brukes kan ha barnesykdommer, og resirkuleringen av olje byr på utfordringer når det gjelder smuss. Det er en relativt kompleks løsning, noe som i seg selv kan være en utfordring.
- Men CO2 er ikke giftig?
- Bruk av CO2 medfører en risiko for kvelning i gitte situasjoner. Vi i PTG tar dette veldig alvorlig. Det er derfor systematisk montert to CO2-detektorer både i maskinrommet og i fabrikkanlegget, i tillegg til et kraftig ventilasjonsanlegg. Kundene får også opplæring ved igangkjøring, forklarer han.
Historien bak
PTG Kuldeteknisk ble stiftet i 2003 av Tor Vangberg og Frode Berg i fellesskap med fire andre tidligere kolleger. Siden den gangen har PTG Kuldeteknisk vært en pioner på utvikling av miljøvennlig kjøleteknologi, og spesielt CO2-kjøleanlegg.
Siden starten har selskapet levert CO2-kuldeanlegg med energigjenvinning til alle de store dagligvarevarekjedene i Norge som Coop, Rema, Norgesgruppen og Ica.
I 2011 leverte PTG Kuldeteknisk verdens første RSW-anlegg med CO2 som kuldemedium for nedkjøling av sjøvann om bord i en snurper.
I 2014 ble den første kontrakten på transkritisk fryseri for marine-segmentet inngått. I løpet av 2014 og 2015 bygget og prøvde PTG Kuldeteknisk ut en fullskala pilotanlegg hvor CO2 er benyttet som kuldemedium om bord i frysetråleren MTr. ”Roaldnes” for Nordic wildfish.
CoolFish
CoolFish er et forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (EnergiX) og industripartnere. En av målsettingene med prosjektet er å bidra til å utvikle energieffektive og klimavennlige systemer for kulde- og varmeproduksjon om bord på fiskefartøy.
Prosjektet blir ledet av Kristina N. Widell i SINTEF Ocean, og gjennomføres sammen med forskningspartnere SINTEF Energi og NTNU. Industripartnere inkluderer MMC First Process, Bluewild, Selvåg Senior/Sørheim Holding, Øyangen, GASNOR, Danfoss, PTG — Perfect Temperature Group og Isotherm Inc.
Artikkelen er skrevet av Jørn Wad.