PTG har inngått kontrakt med det norske verftet Westcon om leveranser av kjøle- og fryseløsninger til en ny fabrikktråler som verftet skal bygge for det Ålesundsbaserte fiskeriselskapet Bluewild. Skipet er designet av Ulstein Design & Solutions.
En rekke nordiske teknologi- og utstyrsleverandører er engasjert for å gjøre den nyskapende tråleren til virkelighet. Skipet får navn etter konseptet ECOFIVE – eco-friendly fishing vessel.
– Våre løsninger skal bidra til bedre kvalitet og redusert svinn gjennom hele kjølekjeden. Ved bruk av naturlige kuldemedier og redusert energiforbruk bidrar våre systemer også til bedre klima og økt lønnsomhet, sier Roy Arild Fjellstad, salgssjef for marine og industri i PTG.
Roy Arild Fjellstad, salgssjef for marine og industri i PTG.
Kjøle- og fryseløsninger
Rederiet har satset sterkt på god fiskevelferd, og høy kvalitetsstandard på råstoffet. Sentralt i verdikjeden er kjøle- og fryseløsningene om bord.
PTG samarbeider med flere av de andre leverandørene, og skal blant annet sørge for perfekte temperaturer med minst mulig energiforbruk til RSW-anlegget, platefryserne, IQF-fryserne (Individually Quick Frozen) og fryselageret om bord. Frysekapasieten er på 65 tonn per døgn fordelt på 25 tonn på IQF-fryserne, og 40 tonn på platefryserne.
SeaCo2ol RSW
– Vi sørger for å ta vare på den gode kvaliteten på fisken ved å starte kjøleprosessen så snart fisken er bløgget. SeaCo2ol RSW-anlegget kjøler sjøvannet i kjølerørene, og leverer også nedkjølt sjøvann til fabrikken for å unngå at fisken varmes opp igjennom prosessen.
Fisken føres levende fra trålen gjennom et rørsystem under vannlinjen til vannfylte mottakstanker. Der restitueres fisken, og holdes levende før den elektrobedøves og bløgges. Deretter blir fisken ført videre gjennom kjølerør som gir lavere temperatur på fisken, og bidrar dermed til raskere innfrysing.
SuperFreeze
Fisken holdes nedkjølt gjennom hele prosessen, og fryses hurtig ned til minus 35 grader med SuperFreeze innfrysingsanlegget etter at den er ferdig prosessert i fabrikken om bord. IQF-frysere sørger for at én og én filet blir raskt frosset ned. Restråstoffet skal også bevares på en best mulig måte, og fryses inn i platefrysere med automatisk bunntømming.
– Med hurtig innfrysning, og fryselager med kalde temperaturer vil Bluewild kunne bevare den ferske og gode kvaliteten på fisken fra den hales om bord til den ligger på fatet til forbrukeren, sier Fjellstad.
Når fisken fryses ned raskt dannes det mindre iskrystaller enn når den fryser sakte. Større iskrystaller skader celler og vevsfibre. Derfor reduserer rask innfrysing og lav frysetemperatur cellesprengning i fryseprosessen og ved opptining.
Naturlige kuldemedier
Både SeaCool RSW-anlegg og SuperFreeze fryseanlegget benytter det naturlige kuldemediet CO2.
– CO2 er et naturlig, robust, veltestet og miljøvennlig kuldemedium både i industrianlegg på land og om bord i fiskebåter, sier Fjellstad.
Energiøkonomisk
– Når det gjelder energioptimalisering så kan vi med det nye systemet til enhver tid tilpasse frysekapasiteten til kjølebehovet. Varmegjenvinning fra CO2-anlegg er også meget gunstig. Dermed er våre systemer med på å redusere det totale energi- og drivstofforbruket om bord.
– Teknologien er miljøvennlig, den er energieffektiviserende, og ikke minst bidrar den til betydelige kvalitetsforbedringer på fangsten, avslutter Roy Arild Fjellstad, salgssjef for marine og industri i PTG.
Fra Bluewild (fra venstre) Helge Kittilsen/CCO, Tore Roaldsnes/CEO og Frank Rune Myklebust/COO.